De naamgeving van je merk kan een van de meest tijdrovende en stressvolle onderdelen zijn van het definiëren van de boodschap van je merk. Je merknaam wordt immers een van de eerste herkenbare contactpunten met de consument en legt de basis voor hoe een klant je merk zal waarnemen. Newmonkeys lijst de 7 soorten merknamen even voor je op.
Om het proces van merknamen een beetje hanteerbaarder te maken, zijn hier 7 populaire merknaamtypes om te overwegen en te kijken of ze bij jouw bedrijf passen.
1: Beschrijvende namen
Deze namen zijn heel duidelijk en geven in feite weer wat het bedrijf doet of welke producten en diensten het bedrijf aanbiedt. Het zijn functionele namen, maar ze zijn meestal niet erg spannend en laten niet veel ruimte over voor creativiteit en toekomstige uitbreiding. Het voordeel van beschrijvende namen is dat ze duidelijk de bedoeling van het merk communiceren. Het nadeel van dit type naam is echter dat als een bedrijf groeit, het moeilijk kan zijn om uit te breiden en te diversifiëren buiten de letterlijke beschrijvende naam.
Voorbeelden van beschrijvende merknamen zijn:
- De Post
- Basic Fit
- Pizza Hut
- Bank Van Brussel
- Barber Haar Baard & Snor
2: Metaforische namen
Het tegenovergestelde van een zeer beschrijvende naam is een metaforische naam. Dit soort namen zijn suggestief, creatief en uniek. Ze laten ruimte voor interpretatie en stellen het merk in staat om een verhaal te benadrukken dat boeiender is dan alleen hun producten of diensten. Het voordeel van het kiezen van een metaforische naam is dat ze meestal gemakkelijk te merken zijn. Maar omdat je naam niet beschrijvend en voor de hand liggend is, zul je sterk moeten vertrouwen op je verhaal en marketing om je merk te laten groeien.
Voorbeelden van metaforische merknamen zijn:
- Apple
- BiFi
- Nike
- Tesla
- Virgin
3: Lexicale namen
Als je je bijzonder slim voelt, maar niet oubollig, kun je een Lexicale naam voor je merk maken. Lexicale namen zijn een woordspeling. Ze veranderen de spelling van woorden om iets unieks en gedenkwaardigs te creëren, of ze combineren twee woorden tot een naam van één woord. Hoewel deze namen leuk kunnen zijn, moet je oppassen dat je geen woordspelingen maakt die als onprofessioneel kunnen worden geïnterpreteerd en je publiek kunnen afstoten.
Voorbeelden van lexicale merknamen zijn:
- Flickr
- Tumblr
- Dunkin’ Donuts
- Pritt
- FedEx
4: Acroniemnamen
Een acroniem is een afkorting gevormd uit de beginletters van andere woorden en uitgesproken als een woord. Dit type naam is succesvol voor sommige bedrijven, maar naar mijn mening wegen de moeilijkheden die gepaard gaan met een acroniemnaam zwaarder dan de voordelen. Acroniemen zijn bijvoorbeeld moeilijk te leren en te onthouden voor de consument. Ze missen ook elke betekenis of emotie. En zoals je al hebt geleerd, is het succes van je merk sterk afhankelijk van de connectie die het maakt met de consument.
Voorbeelden van merken die veel succes hebben geboekt met acroniemen
- BMW
- UPS
- HEMA
- MTV
- De Spar
5: Namen van oprichters
Sommige van de meest succesvolle en ongelooflijke merken ter wereld zijn vernoemd naar hun oprichters. Deze namen zijn meestal gemakkelijk te merken en te beschermen. Maar vergeet niet dat een merk dat vernoemd is naar een oprichter altijd direct verbonden zal zijn met die mens en zijn daden.
Voorbeelden van merknamen van oprichters zijn:
- Ford
- Haribo
- Disney
- Colruyt
- Calvin Klein
6: Geografische name
Misschien wil je je bedrijf verbinden met de locatie waar het is begonnen. Geografische namen zullen het merk altijd doordrenken van de cultuur en de historische associatie die de consument heeft met die regio – zowel goede als slechte. Ook al ben je misschien trots op je wortels en wil je je waardering tonen voor de locatie die je heeft geholpen succesvol te zijn, het vernoemen of hernoemen van je merk naar zijn thuisbasis zal zijn beperkingen hebben wanneer je buiten die regio probeert uit te breiden.
Voorbeelden van geografische merknamen zijn
- Brussels Airlines
- Gentse Feesten
- Gouda Holland Kaas
- Antwerp Expo
- Studio Brussel
7: Uitgevonden
Als al het andere faalt, kun je gewoon een naam verzinnen. Verzonnen namen zijn puur verzonnen. Ze hebben geen verband met het bedrijf of de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt. Een verzonnen naam is meestal gemakkelijk te merken en een domein zal waarschijnlijk beschikbaar zijn. Dit type naam lijkt misschien een eenvoudigere oplossing dan de andere alternatieven, maar ze zijn niet zo gemakkelijk te verzinnen als je misschien denkt. Je moet rekening houden met hoe de naam wordt uitgesproken, zijn cadans, hoe hij eruitziet als hij wordt geschreven, wat hij kan betekenen in andere culturen en of er negatieve connotaties zijn met hoe hij klinkt. Maar als je het goed doet, kunnen verzonnen namen heel krachtig zijn en je merk de mogelijkheid geven om flexibel te zijn en zich aan te passen in de toekomst.
Voorbeelden van verzonnen merknamen zijn:
- Luminus
- Verizon
- Adidas
- Pixar
Zoals je ziet heeft elk type merk zijn eigen voor- en nadelen, en sommige zullen altijd effectiever zijn dan andere. Welk type merknaam je ook kiest, het is belangrijk om de verwachtingen van je team te bepalen voordat je aan het proces begint.