Wat is een brandbook?

Een brandbook vertelt het verhaal van jouw merk, van a tot z. Het beschrijft je merk in woord en beeld, helemaal in de stijl en toon van jouw merk. Zodat het voor iedereen die met jouw merk werkt (of gaat werken) duidelijk is waar je merk voor gaat en staat. Een brandbook verwoordt en verbeeldt de kern van je merk. Wat je als merk wilt bijdragen, waar je in gelooft en welke waarden belangrijk zijn; kortom de visie en missie van je merk. Daarnaast beschrijft het de doelgroep en de belangrijkste visuele uitingen en de toepassing daarvan. Een brandbook is de verzameling van belangrijke elementen samengevat in één inspirerend en sturend document.

Waarom is een brandbook belangrijk?

Een brandbook biedt een compleet beeld van je merk voor je (toekomstige) werknemers. Dit document deel je met je eigen werknemers zodat zij stuk voor stuk 100% jouw merk gaan ademen en trots gaan zijn op het merk en team. Daarnaast is het helemaal geen slecht idee om het brandbook van je merk ook publiek te maken: zo geef je geïnteresseerden een inkijkje in het brein van jouw merk en laat je op een transparante manier zien hoe jullie in de wereld staan.

Hoe kom je tot een goed brandbook?

Na het vaststellen van de merkidentiteit, de merkpositionering en het creëren van het merkconcept en de merkstijl wordt alles vastgelegd in een brandbook. Je brandbook wordt aan het einde van het traject gecreëerd door onze concepters, copywriters en designers. Stuk voor stuk creatieven met een passie voor het vertellen en verbeelden van de gebouwde merkidentiteit. Ze gebruiken exact de juiste woorden en beelden, zodat het brandbook precies de juiste, inspirerende energie bevat.