Wat is merkideaal?

Het merkideaal gaat niet over financiële doelen die je wilt behalen of dat je volgend jaar marktleider wilt worden. Het merkideaal gaat over wat jouw merk drijft. Wat is je merkvisie? Waarom doe je wat je doet? In een merkideaal beschrijf je kort en bondig wat jij als merk bijdraagt aan deze wereld. Wat is de kern van je bestaan? Wat ga je iedere dag bijdragen? Hoe wil je impact maken?

Waarom is een merkideaal belangrijk?

In deze tijd kiezen mensen steeds vaker voor merken die echt ergens voor staan. Merken met een ideaal. Dat ideaal moet doorgevoerd zijn in alles én waargemaakt worden. Mensen kiezen voor merken met idealen waar ze zich in kunnen vinden. En de consument kiest echt sneller voor een merk dat ergens voor gaat en waar hij of zij een duidelijke goede associatie mee heeft. Simon Sinek zei het al eens: ‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’. Het merkideaal stuurt jou als merk en verbindt klanten met eenzelfde visie.Niet alleen naar buiten toe, ook intern draagt een merkideaal bij aan een sterk merk. Het bindt collega’s aan elkaar en aan je merk. Door een overkoepelend gezamenlijk doel wordt werk relevanter en zo leuker. Een win-win situatie dus!

Hoe kom je tot een goede merkideaal?

Stel jezelf de juiste vragen. Vragen als: Waarom doe je wat je doet? Wat zie je om je heen gebeuren? Waar geloof je in en wat wil je bereiken? Door de antwoorden op deze vragen naast elkaar te leggen zie je al snel een rode draad: jij weet tenslotte het beste waarom je doet wat je doet en waar je met je merk voor gaat. En zo filter je al snel jouw merkideaal eruit.