In onze drukke en fast moving maatschappij is het niet makkelijk om als merk je boodschap helder over te brengen. Des te belangrijker is het dat jouw merk opvalt en je wél wordt gezien en gehoord. Zodat je daarmee de strijd voor een sterke marktpositie kunt winnen. Om op te vallen is een sterke verbinding met je consument als merk van groot belang. Dat je consument jouw boodschap wel graag hoort. Dat is waar merkpropositie komt kijken. Wat is dat nu eigenlijk echt? We nemen je mee. Alles over merkpropositie!
Wat is een merkpropositie?
Laten we beginnen bij het begin. Propositie is de combinatie van ‘positie’ en ‘propageren’. Aan de ene kant is het de positie die jouw merk wil innemen in de markt. Aan de andere kant propageer je het merk. Een krachtige aanbeveling aan de klant. Merkpropositie is een raak, relevant en communicatief aanbod richting je consument. Het is dé relevante en overtuigende boodschap van jouw merk. Om daarmee vanuit jouw eigen identiteit een unieke plek in te nemen in de het hoofd en het hart van je consument, en daarmee in de markt.
Waarom is een merkpropositie belangrijk?
Een heldere merkpropositie geeft richting aan toekomstige keuzes en zorgt dat die keuzes scherp zijn. Niks anders dan heel veel focus! Het gevolg: Een duidelijk beeld van je merk met de nodige positieve en emotionele associaties, vanuit die ene scherpe, relevante boodschap. Zodat mensen weten wat jouw merk ze kan bieden, precies dat ene waar ze behoefte aan hebben. En zodat ze zich met jouw merk willen verbinden.
Hoe kom je tot een goede merkpropositie?
Een sterke merkpropositie begint bij een sterke merkpositionering. Merkpropositie is namelijk niets anders dan een communicatieve vertaling van die positionering. Een communicatieve vertaling van de kern, de essentie, van je merk. De merkpropositie communiceert deze boodschap eenduidig en vol overtuiging naar je klant, een externe belofte. De merkpositionering is wat technischer en vollediger, waar merkpropositie communicatiever en krachtiger is.Een sterke merkpropositie bevat een merkbelofte richting je consument. Welke waarde voegt jouw merk, product of dienst toe aan het leven van je klant? Vaak gaat het om een emotionele waarde die een probleem oplost of een behoefte vervult. Het is de waarde die aantoont waarom je klant voor jou zou moeten kiezen.Een duidelijke merkpropositie vormt de rode draad voor de strategische manier van communiceren vanuit je merk. Dus, bepaal voor je merk hoe je wil dat je (toekomstige) consument naar je kijkt. Ga aan de slag en zorg dat het scherp is! Welke associaties wil je oproepen? Welke plek wil je innemen in het hoofd en hart van je consument? En hoe maak je die plek waardevol en onvervangbaar? Een sterke merkpropositie helpt jouw merk hierin focus aan te brengen. En wij helpen je daar graag bij!
Verwen jezelf met deze heerlijke cookies die je een meer smaakvolle online ervaring op deze website zullen bieden. Maak je geen zorgen: ze laten geen vlekken na! Laat het smaken!Yummy!Ik wil ook cookies!