Je merk distilleert het doel en het verhaal van je bedrijf in een zichtbare vorm. Het publiek heeft interactie met je merk voordat het meer te weten komt over je aanbod, met de harde realiteit dat sommigen misschien nooit verder zullen komen dan een oppervlakkig begrip van je merk, tenzij je ze een dwingende reden geeft om meer te weten te komen.

Om overtuigend te zijn, moet je op de een of andere manier resoneren met je publiek. Misschien is het een haakje dat hen naar binnen trekt om meer over je te weten te komen door middel van een actuele of esoterische referentie die je kennis van hun niche snel overbrengt en je de moeite waard maakt om naar te luisteren. Maar om op de lange termijn aan te slaan bij je doelpubliek is er nog een ander ingrediënt nodig: vertrouwen in zowel je integriteit als je expertise.

 

Bepaal je verhaal – en zeg nee tegen wat niet van jou is.

Startups zijn bijzonder kwetsbaar om alles te willen zijn. De angst om een potentieel publiek te missen kan je organisatie vatbaar maken om ja te zeggen tegen te veel dingen, om alles tegelijk te willen zijn – waardoor je verhaal verwatert. Het is duidelijk wanneer een bedrijf niet zeker is van zijn identiteit en visie, en je publiek zal dit oppikken.

Naast het verhaal en de waarden van je bedrijf, moet je specifiek zijn over wat jou onderscheidt van de rest van je branche. Je hoeft deze onderscheidende kenmerken niet voortdurend te herhalen, maar je wilt wel dat je hele organisatie en je branding agency er duidelijk over zijn, zodat elke marketingactie die je onderneemt op één lijn ligt.

 

Gebruik dezelfde taal als uw doelgroep.

Het is gemakkelijk om in de val te lopen van het moeten definiëren van expertise en denken dat industriejargon vereist. De realiteit is dat niemand onder de indruk is van het esoterische, en je kunt uiteindelijk je merk beschadigen door onvolwassen en afstandelijk over te komen. Welke titel of opleiding je publiek ook heeft, gebruik natuurlijke taal. Hoe zou je communiceren bij de koffie of tijdens een zakenlunch?

En nog beter, gebruik dezelfde beeldspraak en taal om naar problemen en resultaten te verwijzen als je klanten doen. Hoe gemakkelijker je publiek zichzelf ziet in jouw aanbod, hoe groter de kans dat ze je vertrouwen en overgaan tot conversie.

Als je ervoor zorgt dat je dezelfde zinnen gebruikt als je doelgroep, zul je niet alleen gemakkelijker contact met ze maken, maar zijn er mogelijk ook andere voordelen, zoals een hogere betrokkenheid en een grotere zichtbaarheid via kanalen en SERP’s. En gezien de snelle opkomst van AI en de controle op massaal gegenereerde content, is het belangrijker dan ooit om natuurlijk te spreken.

 

“Jij eerst”- als in, zet je publiek op de eerste plaats.

Je bent enthousiast om te spreken over je verhaal en je aanbod. Ga dat enthousiasme niet uit de weg, maar vergeet niet dat je concurrentie net zo enthousiast is en dat je publiek een heleboel ruis moet filteren. De mensen die je probeert te bereiken, moeten weten wat ze eraan hebben, en ze moeten daar heel snel duidelijkheid over krijgen. Hoe meer je mensen laat nadenken over de punten die je maakt, hoe minder waarschijnlijk het is dat ze met je in contact zullen komen.

Probeer “ik” of “wij” te vermijden en richt je in plaats daarvan op “jij”. Praat in termen van de problemen die je doelgroep heeft en de oplossingen die jij aandraagt.

Vergeet niet dat het grootste deel van de merkstrijd draait om laten zien – niet alleen vertellen – wie je bent. Zelfs het gebruik van taal die uw punten in termen van de behoeften en het gedrag van uw doelgroep plaatst, kan een subtiele manier zijn om het vertrouwen te versterken. In plaats van hen gewoon te vertellen, “Wij zijn er voor u”, communiceren de acties van uw merk rechtstreeks in termen van de waarde die u kunt toevoegen aan hun leven; u kunt laten zien dat uw toewijding om uw klanten te dienen zich uitstrekt door de taal die u gebruikt.

 

Hou het eenvoudig. Vertrouwdheid helpt bij conversie.

Je denkt voortdurend na over je bedrijf, dus je branding en marketing zullen voor jou sneller hun nieuwigheid verliezen dan voor het publiek. Trap niet in de valkuil om voortdurend op zoek te gaan naar iets nieuws en fris ten koste van een consistente uitstraling die duidelijk is voor je publiek.

Er is veel onderzoek gedaan naar de wetenschap achter vertrouwdheid en hoe mensen geneigd zijn de voorkeur te geven aan wat ze al eerder hebben gezien – een gemakkelijke manier volgens de gedragswetenschap om een gevoel van vertrouwen te versterken. In plaats van middelen te besteden aan het steeds opnieuw uitvinden van de identiteit van je startup, kun je overwegen of er een extra kanaal, evenement of stuk content is dat je zou kunnen genereren, zodat je opnieuw voor je publiek kunt “verschijnen” en de vertrouwdheid kunt versterken.

Overweeg in plaats van merkrevisies en -vernieuwingen merkuitbreidingen. Hoe kun je een tak van je merk uitbreiden om direct in contact te komen met een ander segment?

Startups worden geconfronteerd met de uitdagingen van een leeg canvas voor de identiteit van hun bedrijf, concurrentie van andere startups en zelfs gevestigde bedrijfsmerken, en beperkte middelen die vereisen dat alle hens aan dek. Er is geen pasklare merkoplossing, maar als brandingbureau voor startups hebben we een proces ontwikkeld waarmee we je publiek snel leren kennen en een scherp merk neerzetten dat aanslaat – en we houden je verantwoordelijk voor die eerste stap: weten wie je bent, goed genoeg zodat je herkenbaar wordt.